Flygrätt

Var kan jag få hjälp med leasing av luftfartyg? Vem kan hjälpa mig med köp och försäljning av flygplan och helikoptrar? Vem kan hjälpa oss som förlorat en anhörig i en internationell flygolycka? Vad gäller för skaderegleringen i en flygolycka?

I ett flygbolag dyker det upp många legala problemställningar. Om bolaget ska transportera passagerare och/eller gods med flygplan eller helikopter krävs ett drifttillstånd, ett AOC. Man kanske avser att bedriva specialiserad flygverksamhet som innebär aerial work med hjälp av luftfartyg, till exempel lyft, inspektioner och fotoflyg, vad som vanligen kallas för bruksflyg. För ett flygbolag finns det krav på egen luftvärdighetsorganisation, en CAMO eller Continuing Airworthiness Management Organisation. Bolaget måste ha en operativ licens (OL) som reglerar rätten att få utöva lufttrafik inom gemenskapen samt prissättningen av lufttrafik. Bolaget måste ha säkerhetsgodkännande. Luftfartygen som ska användas i Bolaget ska vara EASA godkända. Piloterna måste ha adekvat utbildning, rätta certifikat och typbehörigheter. Det finns en mängd andra juridiska frågor som kan dyka upp inom flygverksamhet såsom exempelvis hyresfrågor, personalfrågor och ingående av diverse olika samarbetsavtal som exempelvis ground handling avtal.

ASTRA ADVOKATER bistår även flygbolag och passagerare i skaderegleringsfrågor som sakskador och personskador i Sverige och internationellt. Vi hjälper piloter i brottmål och certifikatsfrågor. Vi biträder skadelidande i flygrelaterade brottmål.

Advokatbyrån erbjuder rådgivning avseende:

Köp och försäljning av luftfartyg
Leasingavtal
Registrering och avregistrering av luftfartyg
Anställnings och utbildningsfrågor
Kontakter med myndigheter
Skadereglering av flygolyckor
Biträde av eller målsägandebiträde till piloter i luftfartsrelaterade brottmål
Administration av avtal
Ansvars- och försäkringsfrågor samt tvister
Kontakt

Våra specialister inom området

Stäng

Stephan Eriksson

Stephan har sin utbildning i flygrätt från Institute of Air and Space Law (IASL) vid McGill University i Montreal, Kanada, där han även regelbundet undervisar. IASLs flygrättsutbildning rankas som en av de bästa i världen. Who´s Who Legal har utsett honom till en av de bästa flygjuristerna i världen.

Stephan Eriksson är specialiserad på aviation liability och har hanterat ett flertal flygolyckor under de sista 20 åren inkluderande Air France Concorde flight AF 4590 och SAS flight SK686.

Han har även bred erfarenhet av kommersiell flygrätt där han representerar flygbolag, helikopteroperatörer, flygmäklare och resebyråer.

Stephan arbetar även med entreprenadjuridik och affärsrelaterade tvister i domstol och skiljenämnd.

Stephan är medlem i de amerikanska advokatsamfunden ABA och AAJ, den Europeiska flygjuristorganisationen EALA samt är ordförande för den Europeiska advokatorganisationen PEOPIL's flygverksamhet.

 

Erfarenhet
  • Excello Law
  • Liman & Partners AB
  • Egen verksamhet
  • Advokatfirman Foyen
Kontakt

Vill du bli kontaktad?

Vi tar kontakt med dig gällande ditt ärende. Beskriv ditt ärende och berätta hur du vill bli kontaktad så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Beskriv ditt ärende